mangga

Thursday, May 26, 2011

Rezeki oh Rezeki

Semua orang gembira bila dapat rezeki,,tak kiralah samada bergolek atau pun tergolek.
Bagi semua orang kat ofis aku semua dah bergembira bila dapat bonus, tak kiralah banyak mana kan. Semuanya Allah yang menentukan tapi atas usaha kita juga. Kalau tak usaha boleh dapat ke???? Boleh juga kalau tak tergamak nak makan duit haram...hehe

Biasanya orang kalau dapat rezeki banyak sikit, kita digalakkan bersedekah. Sampai juga seru pada aku, adalah juga sedekah kat orang miskin. Sikit je tapi yang banyak kena sedekah ni bila kereta dah mula meragam. Bermula dengan rosak aor cond compressor masa kursus kat KL. Berpeluh menunggu kat bengkel, dahlah musim panas. duit kat poket pun panas nak keluar agaknya.

Sedekah ke2, hari kedua nak pergi audit. dahlah jalan 'jam' disebabkan ada kemalangan. Kereta meragam lagi, high temperature lak dalam ;jam'. Dalam berpusing pusing mencari jalan mudah untuk pergi auidt, ternampak lak temperature naik. Sudahnya, tersadai kat petrol kiosk, minta member datang amik geng nak gi audit. Kena lagi sedekah terpaksa...dah bukan rezeki sendiri agaknya.

Sedekah ke3, pagi nak pergi kerja , kereta tak nak start, bateri kong pulak. Sudahnya menapak gi kerja, nasib baik dekat rumah ngan ofis tapi berpeluh juga. Bila orang tanya, exercise sambil gelak aku jawab padahal dalam hati dah bengang.

Sedekah ke4, macam biasa balik kerja terus gi dapur masak, Lepas masak baru mandi dan solat. Sementara tunggu nak solat Isyak, tiba tiba adik aku menjerit 'Abang nak kipas". Kenapa pulak. Dengan rilek, abang aku jawab kipas dah rosak. Aduiiii duit lagi. Rabak duit bonus aku.


Perasaan: Tidak semua duit yang kita dapat adalah untuk rezeki,kekadang ada rezeki orang lain dalam duit yang kita dapat. renung renungkan...

No comments:

Nuffnang