mangga

Tuesday, September 14, 2010

Ragam di Hari Raya

Biasanya hari raya kita sambut dengan pelbagai juadah, ketupat rendang, lemang, lodeh, sambal kacang, ayam masak merah dan beranika jenis lagi. ditambah pula dengan pelbagai jenis kuih muih dan beranika jenis minuman dari air panas , sejuk hingga keair bergas. Tersalah makan merana perut. Kalau merana perut pada waktu yang sesuai ok jugak, tapi kalau dibuatnya meragam masa kita dalam kereta dengan keadaan jalan raya yang tengah jem, macam mana pulak eh. Tapi itulah yang terjadi kepada mak saudaraku pada hari raya kedua yang lalu. Tragedi 11 Sep ke...

Sebetulnya, hari tu aku dan kakakku main terjah je kerumah mak saudaraku ni setelah tersilap jalan untuk beraya kerumah mak angkat di Kulai. Sampai disana hanya ada bapa saudaraku dan anak kepada mak saudaraku. Mak gi raya kat Kota Tinggi kata adik sepupuku, tapi dah dalam perjalanan balik. Sambil menunggu kami bersembang sambil menikmat juadah yang dihidangkan. Rupanya bapa saudaraku pun baru sampai dari kampung. Ahh tu mak dah balik kata sepupuku. Suami makcik ku mendahului dengan diikuti oleh mak cik dengan keadaan tergesa gesa. Sorry ada emergency lalu terus naik keatas.

Apabila turun semula, mak cikku dengan penuh semangat menceritakan kisah yang dialami dalam perjalanan pulng tadi. Rupa rupa dia mengalami sakit perut yang amat sangat, dah tak boleh tahan, dalam kereta dengan keadaan jalan jem yang teruk tadi. Disebabkan dah tertahan, dia terpaksa minta anak menantu berhentikan kereta dan melangkah masuk kat semak tepi jalan untuk melepaskan hajat. Pak cik dah gi survey dulu, rupanya tempat tu memang tempat orang melepas, dah banyak tompok tompok bekas melepas tapi disebabkan mak cik kau dah tak tahan terpaksalah dia lepaskan juga kat situ. Terpaksalah buang seluar raya dia yang mahal mahal. Bayangkanlah dengan tiada air nak cuci, hanya cuci dengan air yang dipam semula dari tempat air wiper tu. Dahlah sikit panas pulak tu.. naik selak kami sekeluarga ketawa.

Yang lebih lawak bila pakcik aku yang sediada kat rumah pulak buka cerita. Ala tu biasa aje, kalau uncle lagilah susah, cuba kamu bayangkan naik bas dari Tiram nak balik ke Tmn U, berapa kali tukar bas, berapa lama... Kalau dah sakit macam tu memang aku minta drebar bas tu berhenti je tepi hutan. Paling lawak, dia kata dia pernah melepas dalam kereta sebab dah tak tahan pastu merangkak masuk dalam rumah sebab semuanya dah basah dek bahan yang dilepaskan tadi.

Lebih kelakar bila dia certiakan, yang pakcik aku lagi seorang boleh melepas sambil naik motor sebab dah tak tahan sangat.. cuba lah bayangkan. Nasib baik dia tak naik motor macam budak budak rempit sekarang, lagi haru rasanya.. yelah naik motor sambil baring pastu siap dengan melepas yang cair lagi. hehe. sambil press minyak , dia press isi perut sekali.

Rasa macam nak guling guling dengar citer dia orang ni. Kata sepupu aku, oh rupanya keluarga dia orang ni memang spesies melepas macam ni.. lawak tullah. Bila kami nak balik pun sempat lagi mereka mengusik, Tiram gi Skudai tak jauh ok lagi ..takkan sampai melepas tepi jalan pun.. Moralnya. masa beraya ni kenalah beringat ingat semasa menikmat juadah , kasihanilah perut anda.

No comments:

Nuffnang