mangga

Friday, July 23, 2010

Derma atau Sedekah

Dah lama rasanya tak pergi pasar malam, tapi apa nak dibeli aku tak tau. Sampai dikawasan pasar malam, aku terus melalui gerai sate kegemaran ku, terus menuju kegerai yang menjual nasi gorang,mee goreng rm1.20. dalam pada tu sempat mengerling pada 2 orang anak muda berjubah putih memegang tabung dermam. Hai sejak bila pulak ada orang minta derma sini, orang Islam pulak tu, selalunya cuma ada beberapa orang Cina yang cacat (walau tak sepenuhnya) yang meminta sedekah. Dalam hati ku berkira kira, nak bagi ke tak derma/sedekah kat dia orang. Kat tabung takda pulak tulis untuk apa apa. Tapi perasaan ku terpukul bila terpandang, seorang India (bukan India Muslim tau India ori punya) memasukkan duit kedalam tabung derma tersebut. Derma atau sedekah namanya tu, tapi aku terus melalui jalan menuju kegerai nasi goreng. Alamak takda pulak budak, orang lain pulak yang berniaga disitu. Terus aku berpatah balik kegerai yang lain membeli keperluan makan malam. Dilorong yang ni pun aku nampak 2 orang lagi budak muda berjubah putih. Ramainya,, macam tengok budak budak sekolah yang dipergunakan untuk meminta derma sewaktu cuti sekolah pulak. Sindiket apa pulak ni.

Dalam perjalanan balik aku hulurkan juga derma kepada beberapa orang Cina yang cacat dan anak muda berjubah tadi. Dalam hati berfikir, ada kebenaran ke mereka ni meminta derma dan untuk apakah wang derma tersebut. Tapi lantaklah, kalau difikirkan kang tak dapat pahala pulak..anggap baik aje..

No comments:

Nuffnang