mangga

Tuesday, July 6, 2010

Sengkek ke aku?

Dalam kekalutan aku mengemaskini data data untuk diaudit, aku terpaksa keluar membeli CD untuk keperluan pejabat memandangkan aku pemegang amanah wang pejabat merangkap menteri kewangan.


Sampai dikedai yang biasa.

Aku: Ada tak CD RW?
Budak Cina : Ini sambil menunjukkan kotak CD RW berisi 5 keping (jenis cap itik)
Aku : saya nak jenis Sony atau Verbatim atau TDK aje
Budak Cina : Ini Mahal loo, beli CD R ajelah
Aku : Peduli apa? (Dalam hati Cina ingat aku takda duit) Nak pakai untuk pejabatlah.
Budak Cina : Takda lah jenis tu.
Aku: Dulu saya ada beli kat sinilah..beli banyak sekali bukan sikit sikit.
Budak Cina : Takdalah, mana ada jual sini.
Aku : Adalah..(dalam kalau takda aku gi kedai lain aje)
Budak Cina 2 : Oklah kak, kita kasi keluar dari casing dia, tolak harga satu 30 sen.
Aku : Oklah.
Budak Cina 2 : Berapa mau?
Aku : 40 keping.
Budak Cina 3 : Bukan 100 ke?
Aku : Tak bawa duit banyaklah.
Budak Cina 3 : Kad kredit ada tak?
Aku : Adalah.

Pelanggan bertambah ramai, aku menunggu CD RW sambil meminta 50 keping CD R SOny.
Budak Cina 2 : Adalah kak jenis yang akak nak sambil mengira jumlah belian dan sediakan resit.


Itulah yang kita selalu hadapi bila kita pergi kedai Cina dengan pakaian ala kadar. Dia ingat kita semuanya takda duit, tak mampu nak beli yang mahal. Tapi kita pun bukan semua yang buta IT. Dunia dah maju , zaman dah berubah. Orang kampung pun dah celik IT.

2 comments:

Zaharah said...

huhu.. cian nyer..
lain kali keluarkan duit byk2 depan cina tu lpas tu keluar kedai die xpayah beli..gi cari kedai laen

Zaharah said...

huhu cian nyer..
laen kali kan kak, kuar duit byk2 depan die, pastu tanyang2 ciket,
pastu kuar je dr kedai tu xari kedai laen

Nuffnang