mangga

Thursday, July 22, 2010

Erti Kekayaan atau kemewahan

Kaya ke aku? Pada aku taklah sebab masih ramai yang aku rasa lebih kaya sebab ada rumah besar, kereta besar dan duit simpanan dia orang pun lebih banyak dari aku. Setakat ni alhamdulillah,walaupun tak kaya tapi aku sentiasa ada duit untuk belanja dan tak pernah putus wang walau disaat genting..contoh kereta rosak tengah tengah bulan ke tapi perabut atau kain baju aku takdalah branded macam orang lain. Asal boleh aje. Malas nak berhutang hutang benda yang tak penting.Ini pendapat akulah.Mungkin istilah kaya bagi setiap orang berbeza beza.

Semasa audit tempoh hari, seorang kawan bercerita pasal kawan kawan sekerja kita orang. Lepas satu satu. Yang seorang ni suami isteri kerja, kira kita pendapatan sebulan rm14 -15k lah, duit simpanan berkepuk kepuk tapi masih pakai kereta proton saga je. Pada dia orang ni bodoh menyiksa diri sendiri sebab dah ada duit banyak tapi taknak pakai kereta mewah macam dia. Walaupun hanya dia seorang yang bekerja tapi pakai kereta mewah tapi duit simpanan tak banyaklah. Beli insuran aje banyak.
Pasangan yang lagi satu, duit simpan banyak, rumah besar, kereta pun banyak tapi cuma kereta biasa biasa aje, Membazir kata dia kenapa tak terus beli kereta mahal aje macam dia. Aku no comment lah.

Aku dah jumpa orang yang banyak duit tapi taknak keluar duit untuk pergi haji, katanya tak mampu sedangkan kalau kita tengok cara hidup dia memang boleh dikategorikan sebagai orang kaya. Mana tak, setiap mesti pergi main tennis (sukan keluarga dia) atau pun pergi berenang. Kita yang miskin ada ke main tennis main badmnton adalah. Yang satu lagi duit semanjang tak cukup, nak makan pun berkira tapi kalau pergi rumah dia, pakai kerusi jati lagi kalah rumah aku. Bagi yang banyak kereta pulak pada kau mungkin dia menyediakan keperluan untuk anak anak dan saudara mara yang terdekat. biasalah kalau kita duduk kampung,dikelilingi sanak sedara yang hidup susah. Semuanya nak meminjam dari kita.

Pada aku setiap cara seseorang itu mentadbir duit dia adalah mengikut kepentingan masing masing. Ada orang dia rasa perlu mempunyai kereta mewah (orang business lah) atau ada rumah besar atau duit simpanan banyak atau gaya hidup mewah walaupun duit tak cukup (sanggup berhutang), jadi istilah kekayaan atau kemewahan bergantung pada diri masing masing.

No comments:

Nuffnang